Sidor

fredag 7 september 2012

John Blund, var är du?

Har ni någonsin tänkt på hur mycket ljud påverkar en? Som igår kväll när jag låg och försökte somna; allt var tyst och stilla, fast ändå inte. De lugna jämna andetagen från min sovande sambo, snarkningarna från vår sovande hund, vinden som drog genom träden utanför, regnet mot fönstret och kylskåpets surrande. Allt det där registrerade min hjärna medan jag låg där och försökte komma till ro. Jag tänkte på hur alla de där ljuden (utom vinden och regnet) alltid fanns där och hur konstigt det skulle kännas om något av dem saknades. Till och med min sambos snarkningar är lugnande och inte alls störande (vilket nog inte alla skulle hålla med om, häromsistens höll han en vän på besök vaken med dem). Men jag har vant mig; för mig hade det varit konstigare om snarkningarna inte hade varit där. Det är kanske därför det är så svårt för mig att somna om han inte är där.

Igår kväll var det dock min egen hjärna som höll mig vaken längre än jag hade önskat. Som så många gånger förr strömmade det in en massa kreativa idéer i mitt huvud. Av någon anledning tycks jag alltid vara som mest kreativ precis innan sängdags. Problemet är att det sällan är läge att skriva ner alla idéer just då. Jag vill inte tända lampan, för då skulle min sambo vakna och han behöver sova så han orkar med sitt jobb. Inte heller kan jag gå någon annanstans eftersom vi bor i en etta och var jag än tänder lampan så stör det honom. Jag skaffade en läslampa för att lösa problemet. Läslampan visade sig vara starkare än våra vanliga lampor, vet inte riktigt hur lamptillverkaren tänkte där. För det mesta gömmer jag mig under täcket och skriver ner mina tankar och idéer i telefonen. Ganska ofta händer det dock att jag känner att jag inte orkar ta till mig alla idéer som jag får. Jag vill ju bara sova, jag vill att min hjärna varvar ner och stänger av all tankeaktivitet och tar den där välförtjänta vilan som den behöver. Jag tänker att om jag verkligen hade en riktigt bra idé så kommer jag ihåg den dagen efter. Tyvärr gör jag inte alltid det, men då kanske det ändå inte var en så bra idé som jag trodde.

Trots en viss motvillighet till att ibland ta till mig alla tankar som jag får, har jag upptäckt att det oftast är bättre att faktiskt skriva ner dem. Gör jag inte det brukar jag nämligen drabbas av synnerligen händelserika och levande drömmar. Dessa drömmar kör slut på mig fullständigt och jag vaknar tröttare än när jag gick och la mig. Så var det i morse. Jag har inget minne av vad jag har drömt, bara att det hände väldigt mycket saker och jag tror nog att jag drömde större delen av natten. När jag vaknade var jag oerhört trött och hade en hemsk huvudvärk. Den är tack och lov borta nu efter lite extra sömn efter att sambon gått till jobbet och hunden fått sin morgonpromenad och frukost. Efter ännu en promenad med hunden, frukost åt mig själv och en stor kopp te var jag redo att ta mig an dagens utmaningar. Förvisso är dessa inte många just idag; förutom jobb med affärsplanen innefattar de även kloklippning av hunden. Jag vet ju vilken av de uppgifterna som lockar minst, inte desto mindre måste de göras. Men jag jobbar nog på affärsplanen en liten stund till i alla fall. TTFN, ta ta for now!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar