Sidor

onsdag 19 september 2012

En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör - och bekväma kläder

Klockan är 13.00 denna onsdag och jag myser fortfarande runt i pyjamaskläder. Överdelen består av en av pappas gamla arbetsskjortor, från den tiden då jag bara var en liten parvel och han fortfarande körde buss. Tror hans arbetsplats bytte namn tre gånger under den tiden; först var det Skogsgårds, sen Linjebuss och till sist Swebus. Skjortan som jag har står det Linjebuss på. Kanske inte så snygg, men väldigt bekväm.

I mitt tycke är herrkläder de bästa kläderna att mysa runt i, eftersom de av någon anledning alltid verkar tillverkas för att vara bekväma, till skillnad från kvinnokläder. Jag har flertalet av pappas gamla kläder i min garderob. I vår familj har vi en ovana att inte fråga innan vi norpar, jag menar lånar, kläder av varandra. Jag ber om ursäkt till dig i efterhand pappa, att jag inte frågade, men jag tänkte att du ändå inte haft dem på x antal år (eftersom de är från tiden före och runt min födelse och första år och inte längre passar honom. Och hade de passat hade han nog ändå inte velat ha dem). Dock tror jag att han redan vet att jag har kläderna, eftersom jag brukar paradera omkring i dem när jag är hemma och hälsar på och tvingas ha sovkläder med mig. Och för den delen är jag knappast ensam om att sno hans kläder. Jag vet inte hur många t-shirtar som har funnit sin väg från hans garderob till mina systrars genom åren för att bli till oversize-tröjor att sova i. Själv har jag inte "lånat" några t-tröjor, jag hatar halslinningen på dem så jag bär dem för det mesta inte.  Jag tog hans tröja från Gul & Blå istället.

Nu kanske ni undrar om jag inte gjort en räd i min sambos garderob också? Jo då, inte heller han har sluppit undan. Min favorit är en blå wct tröja som det står DDR på. Den blev favorit innan vi ens var tillsammans faktiskt och när jag flyttade till Kalmar 2007 fick jag den av honom i present. Jag minns en gång när jag bodde på Nygatan i Kalmar och vaktmästaren ringde på. Han skulle fixa något i nån av mina rumskompisars rum och när jag öppnade dörren började han tala engelska med mig. Varför? För att jag hade DDR-tröjan på mig och han antog automatiskt att jag var från Tyskland. Det roliga var att jag fortsatte att prata engelska med honom som om jag verkligen var från ett annat land. Ibland är man förvirrad när det är tidigt på morgonen.

Det där med att sno kläder från sina närmaste handlar inte bara om att utöka sin egen garderob. I många fall har jag faktiskt gjort det i bevarandets anda. När jag var yngre, läs för en tio-femton år sedan ungefär, och mitt modeintresse vaknade till liv, hittade jag många av min mammas kläder från 80-talet. Nej, allt var långt ifrån snyggt, men jag lyckades nog plocka russinen ur kakan där. Tyvärr ligger det mesta av det jag hittade då undanstoppat igen. Min mamma har alltid varit lång och smal, till skillnad från mig som nuförtiden har en helt annan passform (vi ska inte gå in på vilken). Jag brukar säga till mig själv att "någon gång ska jag komma i dem igen". Vi får väl se när - för tillfället tvivlar jag på att det blir inom den närmaste framtiden. Nåja, kläderna är åtminstone bevarade till eftervärlden, det är väl alltid något.

Så, nu har jag äntligen druckit upp mitt te och ätit upp mina mackor så nu ska jag ta hunden och gå ut i blåsten. Nästa gång jag skriver kanske jag gör ett mer meningsfullt inlägg. Eller gör jag ännu ett inlägg om kläder och myspys och frukosterande för att mörka min ineffektivitet. TTFN - ta ta for now!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar